STATUT
UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO
AKADEMIA SPORTU W MILICZU
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
Uczniowski Klub Sportowy - Akademia Sportu w Miliczu, posługujący się skrótem AS Milicz, zwany dalej „Klubem” jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców, uczniów, nauczycieli i sympatyków.
§ 2
- Terenem działania Klubu jest Rzeczpospolita Polska.
- Siedzibą Klubu jest Milicz.
§ 3
Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 4 ustawy o sporcie i z tego tytułu podlega ewidencji oraz posiada osobowość prawną.
§ 4
1. Klub działa zgodnie z Ustawą o sporcie (Dz.U. nr 127 z 2010r, poz. 857, z późn. zmianami) , ustawą Prawo o stowarzyszeniach (DZU. Dz.U. nr 20 z 1989r, poz. 104, z późn. zmianami), innymi obowiązującymi ustawami, własnym statutem oraz opartymi na nim regulaminami wewnętrznymi.
2. Prawo ustalania i zatwierdzania Regulaminów wewnętrznych Klubu pozostaje w gestii statutowych władz Klubu.
3. Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związków sportowych oraz ogólnokrajowych związków sportowych.
§ 5
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2
Cel i środki działania
§ 6
Celem Klubu jest:
- Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego członków-uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe Klubu oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu.
- Angażowanie wszystkich członków do różnorodnych forma aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresować sportowych.
- Uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze samorządu terytorialnego i poza nim.
- Organizowanie zajęć sportowych celem wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej.
- Organizowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego i sportowych zajęć pozalekcyjnych.
- Organizowanie wypoczynku dzieciom i młodzieży.
- Organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,
- Organizowanie członkom różnorodnych form współzawodnictwa sportowego.
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu.
- Promowanie pozytywnych postaw zgodnych z oczekiwaniami społecznymi poprzez marketing i reklamę bezpośrednią.
- Tworzenie, utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej.
- Wykonywanie zadań wynikających z upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
- Integracja środowiska dorosłych do działania na rzecz promocji zdrowia, rozwoju fizycznego i sportu.
§ 7
Klub realizuje swoje zadania we współdziałaniu z:
- dyrekcją i radami szkół,
- organami rządowymi i samorządowymi,
- innymi klubami, związkami sportowymi, stowarzyszeniami i związkami stowarzyszeń.
- firmami finansującymi i ludźmi dobrej woli.
§ 8
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na :
- społecznej pracy swoich członków,
- pomocy materialnej i organizacyjnej rodziców uczniów i działaczy,
- bazie sportowo rekreacyjnej szkół oraz jednostek komunalnych.
§ 9
- Klub realizuje swoje cele poprzez nieodpłatne:
- organizowanie lub finansowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe Klubu oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu,
- organizowanie lub finansowanie zawodów sportowych,
- organizowanie lub finansowanie udziału Klubu w imprezach sportowych,
- organizowanie lub finansowanie zajęć sportowych dla uczniów szkół, ze szczególnym położeniem nacisku na uczniów z terenu powiatu milickiego, w celu ich wszechstronnego rozwoju fizycznego i umysłowego,
- Rodzice uczniów mogą wspomóc materialnie Klub przez pomoc finansową udzielaną Klubowi w celu realizacji celu, o którym mowa w § 6 w szczególności przy organizowaniu przez Klub obozów szkoleniowych dla uczniów. Pomoc ta jest udzielana Klubowi w razie konieczności współfinansowania wydatków i stanowi ona odpłatną działalność Klubu. Statutowa działalność odpłatna Klubu nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. 2007 r. Nr 155 poz. 1095 ze zm.).
§ 10
- Klub może zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw.
- Pracownikami Klubu mogą być jego członkowie.
- Wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności nieodpłatnej oraz działalności odpłatnej nie może przekraczać 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 11
Członkowie Klubu dzielą się na:
1. zwyczajnych,
2. wspierających.
§ 12
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkoły, rodzice i nauczyciele, którzy złoża pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.
- Małoletni mogą być członkami Klubu za zgoda ich przedstawicieli ustawowych.
§ 13
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.
- Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu.
- Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub.
- Korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu.
- Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 14
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno-finansową dla Klubu.
§ 15
- Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych i wspierających dokonuje Zarząd Klubu na
podstawie pisemnej deklaracji przystępującego, zawierającej :
- imię i nazwisko (nazwę),
- miejsce zamieszkania (siedzibę),
- w przypadku osób fizycznych datę urodzenia,
- oświadczenie o przystąpieniu,
- w przypadku osoby poniżej 16 lat zgodę przedstawicieli ustawowych,
- w przypadku kandydatów na członków wspierających , zakres zadeklarowanej pomocy na rzecz Klubu.
- Członkostwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd Klubu uchwały o przyjęciu oraz wniesieniu przez kandydata wpisowego; po podjęciu uchwały Zarząd powiadamia zainteresowanego.
- Założyciele Klubu , którzy podpisali listę założycieli dołączoną do wniosku o wpis do
ewidencji Klubu, stają się jego członkami z chwilą uprawomocnienia się decyzji
właściwego Starosty o wpisie Klubu do ewidencji.
§ 16
- Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo:
- uczestniczyć w Walnych Zebraniach Klubu i brać udział w głosowaniu,
- wybierać i być wybieranymi do władz Klubu,
- zgłaszać do władz klubu wnioski w sprawach związanych z celami i działalnością Klubu oraz żądać informacji o sposobie ich załatwienia,
- brać udział w zajęciach, zawodach i imprezach sportowych i rekreacyjnych, organizowanych przez Klub,
- korzystać z urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.
- Uprawnienia, o których mowa w ust.1 pkt a i b, nie przysługują członkom Klubu poniżej
16 lat. Opiekunowi prawni w/w członków mogą brać udział w Walnych Zebraniach z głosem doradczym.
- Postanowienia wymienione w ust.1 pkt. c,d,e stosuje się również do członków wspierających;
ponadto członkowie ci mają prawo uczestniczyć w Walnych Zebraniach Klubu z głosem
doradczym.
- Opiekunom prawnym członków zwyczajnych do 16 roku życia przysługuje bierne prawo wyborcze do Władz Klubu.
§ 17
Do obowiązków członków należy:
- Branie czynnego udziału w działalności Klubu.
- Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
- Godne reprezentowanie barw Klubu.
- Płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu.
§ 18
Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
- Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu.
- Skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
- umyślnego naruszenia postanowień statutu,
- nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6 miesięcy.
- działania na szkodę Klubu.
- Rozwiązanie się Klubu.
Rozdział 4
Władze Klubu
§ 19
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd Klubu
- Komisja Rewizyjna
- Kadencja wszystkich władz trwa 2 lata.
- Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu.
- Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 20
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo - Wyborcze Klubu zwoływane jest przez raz na dwa lata.
- Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek 1/2 ogółu członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż po 2 m-cach od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 21
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązania Klubu,
- ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu,
- zatwierdzanie regulaminów pracy władz Klubu,
- Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
§ 22
- Zarząd Klubu składa się z minimum 3 członków i maksimum 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa i Sekretarza.
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
- Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej 1/2 liczby członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza.
- W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Prezesowi działającemu wspólnie z Sekretarzem.
§23
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżąca działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i dziabnie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- przyjmowanie i skreślanie członków,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu,
- ustalanie zasad nagradzania i wyróżniania członków Klubu,
- zatwierdzanie zasad i regulaminów obowiązujących w Klubie,
- wykonywanie innych czynności nie zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania Klubu i Komisji Rewizyjnej.
§ 24
- Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynności lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 14 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.
§25
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
- Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
- Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
- wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
- składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
- występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
§26
- Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 14 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawieszeniu.
§ 27
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej - władzom tym przysługuje prawo dobrania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dobranych nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.
Rozdział 5
Wyróżnienia i kary
§ 28
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
- Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Zarząd Klubu
§29
- W razie naruszenia postanowień lub uchwał władz Klubu -Zarządowi przysługuje - zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu - prawo wymierzania następujących kar:
a) upomnienia,
b) nagany,
c) zawieszenia w prawach członka na okres 6 miesięcy,
d) wykluczenia
- Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 14dni.
- Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu jest ostateczna.
Rozdział 6
Majątek i fundusze Klubu
§30
- Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
- Fundusze na realizację zadań statutowych Klub uzyskuje z :
a) składek członkowskich,
b) dotacji budżetowych na zadania zlecone,
c) dotacji na zadania państwowe z zakresu kultury fizycznej zlecone Klubowi,
d) darowizn, zapisów, spadków osób prawnych oraz fizycznych
e) dochody z majątku Klubu,
f) środków uzyskanych od sponsorów,
f) innych źródeł.
§31
- W zakresie wynikającym z działalności statutowej Klub może nabywać
prawa i zaciągać zobowiązania.
- Do reprezentowania Klubu w zakresie praw, obowiązków i zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu - podpis Prezesa lub Sekretarza Zarządu z innym członkiem Zarządu.
- Do ważności pism i dokumentów wychodzących na zewnątrz Klubu wymagany jest jeden podpis: Członka Zarządu lub innych osób upoważnionych przez Zarząd Klubu - samodzielnie.
- Zarząd prowadzi rachunkowość zgodnie z obowiązującymi prawami.
- Rok rozliczeniowy dla gospodarki finansowej Klubu pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
Rozdział 7
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 32
Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 3/4 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 33
- Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 3/4 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.
================================================================================
Statut –tekst jednolity- zatwierdzono w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków UKS Akademia Sportu w Miliczu nr uchwały 2/2014 z dnia 28 czerwca 2014 roku (z późn. zmianami).
Tekst jednolity z dnia. 28.06.2014r.